Gyorsjelentés az új állami e-autó támogatási programra vonatkozóan

Gyorsjelentés a mai napon megjelent új, “Elektromos gépjármű beszerzésének támogatása lakosság, civil szervezetek, egyesületek és felsőoktatási intézmények részére” megnevezésű pályázatra vonatkozóan.
Lassan 1 év telt el az állami elektromos autó támogatási program legutóbbi pályázata óta, azóta folyamatos találgatások közepette várták az e-autót vásárolni szándékozó magán-és jogiszemélyek az új pályázat kiírását. Közel egy év telt el, a minap megjelent a lebonyolító szerv (IFKA) honlapján az új támogatási program, illetve annak feltételei. 


A változásokról röviden:
Az alsó sáv 11 millió forintos felső határát 12 millió forintra emelték, míg a 12 és 15 millió forintos magasabb sáv állami  támogatási összegét a korábbi félmillió forintról, annak háromszorosára, 1,5 millió forintra emelték.
Új elemként jelent meg, hogy a 7 vagy többszemélyes e-modellek esetében is 2 sávot határoztak meg. 14 millió forintig 2,5 millió, míg 17 millió forintos bruttó összegig 1,5 millió forint állami támogatás jár. Az idei keretösszeg összesen 3 milliárd forint, mely három eltérő szakaszban pályázható meg. 

Gyorsjelentés pontokba szedve: 

1. Kiváló koncepcionális megoldás a kiíró részéről,  hogy személyszállításra (pl.taxi) során használt e-modellek beszerzését külön pályázatban kezelték. Mint ismeretes akár 6,75 millió forint állami támogatást biztosítva a pályázók részére. Egyészt átláthatóbb, tisztább forráselosztást jelent, illetve azon kört támogatják, mely a városi környezetben (légszennyezettség és egészségügyi hatások miatt a belvárosi kibocsátásmentes közlekedés a legfontosabb) a legtöbbet használja a gépjárművét.

2. Örvendetesnek tartom, hogy megemelték 1 millió forinttal a nagyobb (2,5 millió forint) támogatást biztosító sáv felső határát. Így még több e-modell és felszereltségi szint válik elérhetővé az e-gépjárművet vásárlók számára.  Olyan további modellek jelenhetnek meg a kínálati oldalon, amik már nem csak városi felhasználásra  (pl. nagyobb akkumulátor kapacitású változatok) alkalmasak.
3. Óriási löketet adhat a nagyobb hatótávval rendelkező, nagyobb méretű e-modellek terjedésének, hogy a 15 milliós felsőhatárral létrehozott sáv állami támogatás mértékét háromszorosára,  1,5 millió forintra emelték.  Ebben az árkategóriában már olyan modellek is elérhetőek, mint az elektromos autózás úttörőjeként számon tartott Tesla a világ egyik legkeresettebb Model 3-as típusa, mely hatótáv, biztonság és kényelem szempontjából szinte kompromisszummentes e-modellnek tekinthető. 

4. Ebből a pályázatból kimaradtak a vállalkozások, hiszen ez a kiírás csak kizárólagosan magánszemélyeknek, civil szervezeteknek, felősoktatási intézményeknek szól. Fontosnak tartom, hogy minél hamarabb kiírásra kerüljön a vállalatok számára is elérhető pályázat, hiszen a vállalati vásárlások részaránya jelentős. Továbbá a vállalatok által, flottában kezelt e-gépjárművek néhány év múlva már a lakossági használatot erősítik, így válik elérhetőbbé a lakosság számára is az elektromos autózás. 

5. A három különböző benyújtási időszak is kiváló ötlet,  szintén a kiszámíthatóság, tervezhetőség szempontrendszerét vették alapul. 

6. A kiíró kiválóan ismerte fel, hogy a hét vagy többszemélyes elektromos autók jelenlegi árszínvonala magasabb, mint a 4-5 személyes elektromos autóknak. Ennek alapján a két sáv felső határát jelentősen (2 millió forinttal) megnövelték, így már néhány e-kisbusz is belefér a támogatásba. 

7. Jó hír, hogy továbbra is kombinálható a nagycsaládosok autóvásárlási programjával, így akár 5 milliót forint állami tánogatás is jár egy elektromos hétszemélyes autó vásárlása esetében, ami már igen kecsegtető összeg. 

8. Az egyik  legfontosabb új feltétel, hogy a vásárlási szándék nem elegendő a pályázatunk benyújtásához, meg is kell rendelnünk az adott e-modellt a kereskedőnél. Tehát a kereskedőnél meg érvényes megrendeléssel kell rendelkeznünk, csak ezt követően adhatjuk be a pályázatot. Mi a célja ezzel a kiírónak? Ezzel kiküszöbölhető, hogy sokan beadják, de mégis meggondolják magukat, így elveszik a lehetőséget más pályázótól. Ezt követően jogosan merül fel a következő kérdés: De mi van akkor ha mégsem kapjuk meg időközben a pályázati összeget, például forráskimerülés miatt? Szinte biztos vagyok benne, hogy meg fogja kapni, az előző támogatási program esetében is történt keretemelés.  A kereskedők is rugalmasak voltak már a tavalyi pályázat során is, költségmentesen (foglaló, előleg elvesztése nélkül) el lehetett állni a megrendeléstől, ha időközben valamilyen oknál fogva mégsem kapta meg a pályázó az állami támogatást. 


9. Új, könnyítő feltétel jelent meg az e-“tesztautókra” vonatkozóan is. A teljesen új e-autók mellett a korábbi 6 hónapos maximális élekort az új pályázat megduplázta, immáron maximum 12 hónapos e-autóra is igényelhető a támogatás. A futásteljesítményre vonatkozó maximum 6000 kilométeres korlát megmaradt. A könnyítésnek köszönhetően még több kedvezőbb árú e-autó jelenhet meg a kínálati oldalon. 

+1. Ami kimaradt, de szignifikáns hatást gyakorolnának a hazai elektromobilitás terjedési ütemére vonatkozóan: 


1. Megfontolandó az állami támogatású kamatmentes hitel- vagy lízingkonstrukció is új e-gépjármű vásárlására (magán-és jogiszemélyeknek), amely még tovább csökkentené az árkülönbséget (a finanszírozáson keresztül) a belső égésű személygépkocsikhoz képest.

2. A használt e-autók bevonása a támogatási körbe is egy megfontolandó lehetőség, ahogyan nemrég Hollandiában meg is lépték a döntéshozók. Megkötés lehetne, hogy legfeljebb kétéves modell kerülhessen forgalomba, a támogatási összeg is csak töredéke lehetne egy tisztán elektromos autó támogatási összegének. Ez elsősorban az importot pörgetné fel, de szinte biztosan több környezetkímélő autó kerülne Magyarország területére, növelve az e-autók hazai kínálatát és vonzóképességét.

3. A jelenlegi zöld rendszámmal járó jogosultságokat megtartanám, illetve megteremteném a lehetőséget annak, hogy ezen környezetkímélő gépjárművek ingyenes autópálya használattal rendelkezzen. Itt fontos megjegyeznem, hogy egyes plug-in hibridek esetében élnék egy szigorítással. Támogatom az ITM törekvéseit, miszerint a nagy károsanyag kibocsátású és nehéz (tehát nem az összes plug-hibrid modell, megkötés lehetne 50 g/km co2 kibocsátás) konnektorról tölthető hibridek körének, zöld rendszámra való jogosultsága megszüntetésre kerüljön, de fontos, hogy a jelenlegi tulajdonosok (magán és jogiszemélyek egyaránt) megtarthassák a zöld rendszámot. A főváros törekvését, miszerint külön önkormányzati hatáskörben szabályozzák a plug-in hibrideket (és tisztán elektromos autók) ingyenes parkolását, ezt nem javaslom, hiszen indokolatlan mértékű extra terheket jelentene ennek ellenőrzése és amúgy is, okafogyottá válhat hamarosan Karácsony Gergely ötlete a kormányzati szintű jogszabálymódosítást követően.

4. Jogfolytonosság megteremtése, azaz tervezhető elektromobilitás. Ez részben kapcsolódik az előző ponthoz. Meg kell teremteni a jogfolytonosságot, azaz kiszámítható módon, néhány évre előre rögzíteni kell például a zöld rendszám használatának, jogosultságának keretrendszerét. Évek óta lehet hallani, hogy szigorítják, azaz a plug-in hibrideket megfosztják a zöld rendszámtól (akár visszamenőleges hatállyal is), így kétségek között tartva a jelenlegi és jövőbeli tulajdonosokat. A tervezhetőségből és kiszámíthatóságból fakadó előnyök nagymértékben hozzájárulnának a hazai elektromobilitás térnyeréséhez.

5. Otthoni töltőtelepítési pályázat megteremtése magánszemélyek részére: Egy új támogatási program keretében támogatásra kerülne az otthoni töltőberendezés (gyorstöltő) telepítése, a vissza nem térítendő támogatás mértéke 50-70%-os is lehetne, melyet szintén a „Zöld átállást” segítő EU-s alapból finanszírozhatnánk.

6. Társasházak töltőpont létesítési szabályozása: Fontos lenne, hogy legyen társasházi szabályozás (ahol van parkoló, mélygarázs) erre vonatkozóan. A társasházak építsék be a saját SzMSz-ükbe a járműtöltés kérdését. Meg kell határozniuk az elektromos szolgáltatóval közösen, hogy legfeljebb hány töltőpont létesíthető, és ezeket milyen feltételekkel vehetik igénybe a lakók. Gondot okoz jelenleg, hogy a társasház közgyűlése dönt erről, ahol a lakók el kell fogadni és mint tudjuk, ami költséggel jár, azt nem szeretik. Ennek feloldására megfelelő jogszabályi keretrendszer és az előbbiekben vázolt (társasházi) töltőtelepítése állami támogatási program megalkotása javasolt.  

7. Átlátható, tervezhető a kényelmes töltést szolgáló integrált töltésindító applikáció létrehozására lenne szükség.  Jelenleg számos szolgáltató van, különböző töltésindítási és elszámolási platformmal. Állami szerepvállalással egy közös platform létrehozását javasolnám, melyen keresztül az összes szolgáltató töltésindítási és elszámolási platform integrálásra kerülne. Így nem kell külön applikációkat letölteni, csak egy univerzális lenne.

8. Óriási lemaradásban vagyunk a kommunikációs területen. Szükség lenne átfogó, kormányzati szintről induló, minden vélt vagy valós tévhitet eloszlató kommunikációs kampányra. Természetesen a koronavírus-járvány megfékezése és a gazdaság helyreállítása abszolút prioritás élvez, de ezt követően igenis szükség lenne egy ilyen tájékoztató kampányra.

Megjegyzés hozzáfűzése