Mi lesz veled zöld rendszám 2021

Mikor szűnhet meg a plug-in hibridek zöld rendszámmal történő felszerelése? Erre keresem a válaszokat.

Lassan 2 éve tartja lázban a jelenlegi és jövőbeli, elektromos meghajtással is rendelkező gépjárműtulajdonosokat a zöld rendszám, illetve az azzal járó jogosultságok sorsa. Már 2019-ben Palkovics László, az Innnovációs és Technológiai Minisztériumot vezető miniszter kijelentette, a tárca dolgozik a zöld rendszám kedvezményezetti körének átalakításán.

Az Innnovációs és Technológiai Minisztérium legutóbbi ezzel kapcsolatos sajtótájékoztatóján Kaderják Péter államtitkár megerősítette, hamarosan változik a zöld rendszám jogosultsági keretrendszere. Az előzetes információk alapján, a magas károsanyag kibocsátással járó, nehéz konnektorról tölthető hibrid gépjárműveket fosztanák meg a zöld rendszámtól.

Erre erősített rá Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere, miszerint a plug-in hibrideket megfosztanák az ingyenes parkolás lehetőségétől. Valóban, előbb-utóbb eljön azaz idő, amikor elkezdik visszavonni az egyes zöld rendszámmal járó kedvezményeket. De valóban most van itt az ideje? Fővárosban tényleg akkor gond az a pár ezer zöld rendszámos plug-in hibrid parkolása? Tényleg ekkora a parkolási díjból kieső bevétel? Nem hiszem. Ha tisztában vannak vele, hogy előbb-utóbb lekerül, melyhez kormányzati döntés szükséges, akkor miért akarják hamarabb bolygatni? Külön ellenőrző mechanizmusokat kiépíteni, további adminisztratív terheket róni az autótulajdonosokra. Szerintem nem ez a járható út.

Azonban a változtatás okait érdemes néhány mondatban összefoglalni. A magyarázó tényezők között nagyobb szerepet játszik, hogy autógyártó vállalatok a folyamatosan szigorodó flottaszintű károsanyag kibocsátási normák teljesítése miatt 2020-tól flottaszinten 95 g/km értékkel számolva egyre több modellbe építik be az elektromos hajtásrendszert, melyeket külső áramforrásról is lehet tölteni. Tovább pörgeti a fejlesztéseket, illetve a konnektorról tölthető hibridek gyártását a folyamatosan átalakuló fogyasztói magatartás például környezettudatosság, illetve az országonként eltérő kormányzati támogatáspolitika. Az autógyártók felismerték ezt, már számos olyan gépjármű modell érhető el a vásárlók számára a kínált termékportfólióból, melyek 3000-4000 köbcentis motorral szereltek, akár 680 lóerősek (például: Porsche Panamera Turbo S e-Hybrid), súlyuk elérheti a 2,5 tonnát is, éppen 25-30 km-es tisztán megtehető hatótávval rendelkeznek, így jogosultak a hazai jogszabályok szerint a zöld rendszám használatára, annak minden előnyével.

Akkor mégis hogyan lehetne megnyugtató módon véghez vinni a változtatásokat? A teljes használt és új autópiacot felforgató változtatásokat nem javasolnék a döntéshozók számára. Jelenleg Magyarország területén több, mint  27.000 darab zöld rendszámos autó fut, melynek fele tisztán elektromos, a másik 50% konnektorról tölthető hibrid és hatótávnövelős hajtásrendszerrel rendelkező gépjármű.

Alapvetően a jogalkotók előtt két út kínálkozik. Az egyik, hogy az új kritériumrendszer alapján, „visszamenőleges” hatállyal megfosztja ezen gépjárműveket a zöld rendszám használatától, azaz kvázi „bünteti” őket, így a zöld rendszám a következő műszaki vizsga során kerülhet eltávolításra. Ezt a megoldást nem javasolom, hiszen akár magánszemélyről, akár jogiszemélyről beszélünk, anno a vásárlás döntési mechanizmus során az adott döntéshozó számolt a zöld rendszámmal, annak minden gazdasági előnyével. Hajlandó volt egy dízel vagy benzines, ugyanolyan típusú gépjármű helyett akár 30-50%-os felárral konnektorról tölthető hibrid hajtáslánccal rendelkező autót vásárolni. A másik út, hogy az új jogszabály csak az első magyarországi forgalomba helyezésű (új és importált) gépjárművekre lenne érvényes. Ezzel elkerülhető a társadalom jelentős részének felháborodása, illetve a jogbiztonság feltételrendszere is érvényesülne.

A jelenlegi és a várható kínálati és keresleti oldal sajátosságait figyelembe véve elmondható, hogy a teljes konnektorról tölthető magyar hibrid flotta, zöld rendszámtól való megfosztását, illetve a kínálati oldalon megjelenő PHEV modellek totális kizárását el kell kerülni. A villanyautós társadalomban állandó viták alapjául szolgál, hogy csak és kizárólagosan a tisztán elektromos meghajtású gépjárművek legyen jogosultak a zöld rendszámra. A teljes kép – ahogyan más elektromobilitást érintő kérdéskörben sem- nem fekete vagy fehér, a technológia és a piaci feltételrendszer gyorsan változik.

Szerintem kijelenthető, hogy szükség van a hibrid technológiára, hiszen ez jelenti a technológiai átmenetet a hagyományos belsőégésű motorral szerelt, illetve a tisztán elektromos meghajtású gépjárművek között, amiről már a Miért van szükség plug-in hibrid modellekre című videómban már beszéltem.

Támogatom az ITM törekvéseit, miszerint a nagy károsanyag kibocsátású és nehéz konnektorról tölthető hibridek körének, zöld rendszámra való jogosultsága megszüntetésre kerüljön, de fontos, hogy a jelenlegi tulajdonosok (magán és jogiszemélyek egyaránt) megtarthassák a zöld rendszámot. A főváros törekvését, miszerint külön önkormányzati hatáskörben megfosszul a plug-in hibrideket nem javaslom, hiszen indokolatlan mértékű extra terheket jelentene és amúgy is, okafogyottá válhat hamarosan Karácsony Gergely ötlete a kormányzati szintű jogszabálymódosítást követően.

Adott a következő kérdés: milyen differenciálási kritériumrendszer kerüljön bevezetésre. A szűkítési paraméterrendszer jól behatárolható. Egy vagy több paraméter kombinációja révén alakítható a jogosultsági kör. Milyen kritériumok jöhetnek szóba jöhető? A károsanyag kibocsátás mértékének meghatározása, tisztán elektromos üzemmódban megtehető kilométerek növelése, maximum motor lökettérfogat vagy esetlegesen a súlyhatár, a saját tömeg maximalizálása.  De mondhatja azt is a jogalkotó, hogy a dízel-hibrid gépjárműveket teljes mértékben kizárja.

A széndioxid kibocsátás felső határát 50g/km-ben jelölném meg a WLTP módszertan szerint. Németországban is ez a felsőhatár a támogatást élvező konnektorról tölthető hibridek tekintetében. Fontos megemlíteni, hogy tavaly a német állam tovább emelte a tisztán elektromos és konnektorról tölthető hibridek támogatását a szigorítást követően, tehát a német döntéshozók is hisznek a hibrid technológiában. Természetesen további lehetőségek kínálkoznak a korlátozás tekintetében. A saját tömegre vonatkozó felső korlátot 2 tonnában lehetne maximalizálni. Megfontolandó a tisztán megtehető hatótáv 25-ről minimum 50km-re, de nem ördögtől való a 80 vagy akár 100 kmre történő emelés sem.  De megfontolandó a motor űrtartalmának 2000 köbcentiben, annak teljesítményének maximalizálása 150, 200 lőerőben. Annak ellenére, hogy jól behatárolható, a kérdés közel sem egyszerű. Bármelyik paramétert csökkentjük, növeljük úgy maradnak bent vagy esnek ki Magyarország népszerű plug-in-hibrid modelljei. Megfontolandó a lépcsőzetes kizárás is, viszont ebben az esteben kiszámítható szabályozás szükséges. Fontos leszögeznem, hogy bármi is legyen a zöld rendszámra vonatkozó jogszabálymódosítás vége, az ne visszamenőleges hatállyal történjen, ne lassítsuk az elektromobilitás terjedését kiszámíthatatlan jogszabályi környezettel. Bárhogyan is alakul, most érdemes még plug-in hibrid technológiával felvértezett autót venni.

Megjegyzés hozzáfűzése