A környezetkímélő autók kiemelt szerepe a városi fenntartható közlekedésben

Kezd visszatérni az élet. Újraindult a termelés a gyárakban, kinyitottak az üzletek, vendéglátóipari egységek. A korlátozások fokozatos feloldásával párhuzamosan Budapest autósforgalmi terhelése ugyan messze van még a járvány előtti időszakhoz képest, de már érezhető a forgalom növekedése. A koronavírus-járvány miatti korlátozó intézkedések közvetett hatására világszerte mérséklődött a légszennyezettség, a városi levegőben lévő károsanyagok koncentrációja szinte mindenhol szignifikánsan csökkent. Mi történt a korlátozó intézkedések feloldásának hatására? Gyorsuló ütemben romlottak a légszennyezettségi mutatók. Kínában már vannak olyan területek, ahol meg is haladta a korábbi szinteket. Vonjuk le a megfelelő konzekvenciákat a jövőre vonatkozóan. Mit tehetünk, hogyan járulhatunk hozzá a klímavédelemi célok, a fenntartható fejlődés és közlekedés ideáljának eléréséhez, miközben biztosítjuk a lakosság megfelelő szintű mobilitását? Hogyan kapcsolódik mindehhez az elektromobilitás, a környezetkímélő elektromos gépjárművek?  

Vitaindítónak egy olyan megdöbbentő eredménnyel zárult tanulmányt szánok, mely megerősíti, hogy valóban jelentős szerepe van az elektromos autózásnak a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, egy élhetőbb környezet kialakításában. A Leeds-i egyetem 7000 hasonló területen végzett tanulmányt elemzett, s a kutatásuk során meghatározták azt a 10 legfontosabb lépést, amivel a lakosság- átlagosan egy főre vetítve- hozzájárulhat az ökológiai lábnyomának csökkentéséhez. Elektromos autó használatával közel ugyanannyi éves széndioxid (co2) kibocsátás csökkentés érthető el átlagosan az egyén szintjén, mintha nem használna egyáltalán hagyományos belsőégésű autót. Természetesen az első helyen a saját gépjármű teljes mellőzése áll, mellyel 2,04 tonna, míg a második helyen szereplő elektromos autóhasználattal 1.95 tonna co2 kibocsátás csökkenés érhető el. Klímavédelem mellett talán kevesebb szó esik az egészségvédelemről. A Egészségügyi Világszervezet publikációja szerint évente 4,5 millió ember korai halálát okozza a légszennyezés. A WHO vezetője felhívta a figyelmet a szervezetbe jutó károsanyagokra, melyek hasonlóan a dohányzáshoz szív-és érrendszeri, légúti megbetegedéseket, illetve rákos elváltozásokat okozhatnak. Sokan azt hiszik amit nem látnak, nem éreznek nap mint nap, az nincs is, ideje az edukáció eszközéhez folyamodni, felhívni a figyelmet, hogy az elektromos autózás nem néhány ember utópisztikus vágyálma, hanem a klíma-és az egészségvédelem egyik záloga.

A különböző kormányok és az egyes városvezetők eszköztára országonként, városonként kissé eltérő lehet, de koncepcionális szinten óriási különbségek nem mutatkoznak az autós forgalom csökkentésére, a légszennyezettségi mutatók javítására.  A direkt és indirekt eszköztár részét képezik többek között a dízel meghajtású, vagy az összes belsőégésű autó kitiltása, dugódíj bevezetése, kerékpársávok kialakítása, ingyenes parkolás a környezetkímélő autóknak, sebességkorlátozás, P+R parkolók építése, az elektromos városi autók vásárlásának támogatása stb.

Legutóbb a sebességcsökkentés lehetséges bevezetése került napirendre. Mit szeretne elérni a Fővárosi Önkormányzat a sebességhatárok mérséklésével? Elsősorban a balesetek számának és súlyosságának csökkentését. E mellett érvként jelenik meg, hogy a zajszint, a zajterhelés csökken, a város csendesebbé válik, a levegőminőség szignifikánsan javul. Közlekedési szakemberek már górcső alá vették az első érvrendszer vizsgálatát, így én a többire koncentrálok. Az elektromos autók károsanyag-kibocsátása 0 (nulla), a gördülési ellenállás és a gyalogosokat figyelmeztető hanggenerátor zaján kívül más érdemi zajforrás nincs. Természetesen gumipor és fékpor ugyanúgy keletkezik, viszont az elektromos autók gördülési ellenállása városi tempónál sokkal kisebb, mint a hagyományos belsőégésű autók esetében. A regeneratív fékezésnek köszönhetően a fékbetétek és féktárcsák sem kopnak olyan ütemben, továbbá az elektronok is visszatáplálásra kerülnek a lítium akkumulátorba, így növelve a hatótávot, illetve tovább redukálva az „üzemanyag” költségeket.

Évekig az a narratíva állt a középpontban, hogy az elektromos autók csak városi használatra megfelelőek. A hatótávval kapcsolatos akadályokat a Tesla amerikai e-autógyártó kezdte lebontani, de már számos olyan olcsóbb elektromos modell kapható, mely kényelmesen teljesíti a 300 kilométeres hatótávot, illetve az állami támogatott ára vetekszik a belsőégésű kategóriatársaival.

Mekkora támogatást kaphatunk az új állami, elektromos autóvásárlást ösztönző támogatási program keretében? Mint ismeretes, bruttó 11 millió Forintig 2,5 millió Forint támogatás jár, 11 és 15 millió Forint között mindösszesen 0,5 millió Forint, e fölött nincs támogatás. Az új sávos szubvenció az előzetes információknak megfelelően elsősorban az olcsóbb és kisebb kompakt, mindenekelőtt a városi felhasználású tisztán elektromos autók beszerzését ösztönözheti. Az állami hozzájárulással mind a magán-és jogi személyek élhetnek.

A 11 millió Forintos sáv megfelelően lett meghatározva, hiszen legalább 10 modell ára kevéssel a 11 millió Forintos határ felett mozog. Ezáltal ösztönözve az importőröket, hogy csökkentsék az árakat (számos modell esetében már megtörtént), annak érdekében, hogy beleférjenek a nagyobb összegű támogatást biztosító sávba, így felpörgetve az eladásokat. A Forint elmúlt időszaki gyengülése szűkíti a mozgásteret, illetve fennáll az a lehetőség, hogy inkább más piacokon értékesítik az e-autókat, ahol magasabb áron tudják eladni, nagyobb profitot realizálva.

Ellenérvként sokszor nem is a hatótávval kapcsolatos félelem („hatótávpara”) merül fel, hiszen a 2,5 millió Forintos támogatású autók között is szerepel olyan, ami képes közel 300 km megtételére is. Inkább az autó méretével kapcsolatban merülhetnek fel aggályok. Miért? Ezek elsősorban városi e-kisautók, városi felhasználásra készülnek, főként nyugat-európai piacokra, ahol nem ritka a családon belül a 2. vagy 3. autó tulajdonlása sem. Magyarországon más a helyzet -az eltérő életszínvonal miatt- itthon ezeket az autókat kvázi családi, első és egyben utolsónak vásárolják az emberek. Jelen listaárak szerint nagyobb méretű e-autók nem férnek be 11 millió Forint alá, de még a 15 millió Forintos sávig terjedően sincsenek igazán nagy családos típusváltozatok.

A döntéshozók kiemelt célja a városi levegőminőség javítása, így prioritásként kezelik az e-taxi és az e-motorok, robogók intenzív támogatását is.  Fontos kiemelni, hogy az e-motorok támogatása kizárólag jogi személyek számára elérhető, üzleti tevékenység végzése céljából (pl.futárcégek). Az e-taxik támogatási intenzitása elérheti az 55%-ot, míg az e-motorok támogatása az 1 millió Forintot is. 

Ugyan állami támogatás nem jár, de a zöld rendszám használatára ugyanúgy jogosultak a konnektorról tölthető (plugin) hibrid gépjárművek is. A plugin hibridek szerepéről kevés szó esik. A fogyasztáscsökkentés és ezzel párhuzamosan a károsanyag kibocsátási normáknak való megfelelés (flottaszintű átlagos co2 kibocsátás 95g/km lehet, különben súlyos büntetést kell megfizetniük az autógyártóknak az EU költségvetésébe) miatt egyre több a hibrid üzemű autótípus. A másik fő érv mellettük, hogy a konnektorról tölthető hibrid technológia nélkül valószínűleg még számos autótulajdonos sok-sok évig dízel vagy benzin meghajtású autóval közlekedne, tovább növelve a főleg városon belüli károsanyag-kibocsátást. A gyakorlat azt mutatja, hogy a legtöbb tulajdonos arra törekszik, hogy a robbanómotor ne is induljon be a városi használat során, valamint rendszeresen tölti gépjárművét. Továbbá ezen hibrid hajtáslánccal rendelkező autók technológiai és használati átmenetet képeznek a hagyományos belsőégésű és tisztán elektromos autók között. A plugin hibridet használók többségének elmondása alapján a következő autója biztosan tisztán elektromos lesz. Az úgynevezett Geofencing megoldás alkalmazásával már elérhető, hogy főleg a belvárosi területeken a hibrid autók tisztán elektromos üzemmódba kapcsoljanak. Persze ehhez számos feltételnek meg kell felelni gyártói, felhasználói és szabályozói oldalon egyaránt, de a technológiai feltételek már nem a sci-fi részét képezik.

Városi használat során érezhető igazán az e-autók hatékonysága, hiszen kisebb sebesség mellett szinte alig fogyasztanak, a dugóban vagy a piros lámpánál állva sem használnak elektronokat, illetve bocsátanak ki mérgező anyagokat. Persze lehet érvelni, hogy a modern belsőégésű autó rendelkezik start-stop rendszerrel, de ha figyelembe vesszük a hazai gépjárműállomány életkorát, gyorsan rájöhetünk, hogy viszonylag kevés autó rendelkezik ezzel a funkcióval, nem beszélve a technikai megoldás motor élettartamára gyakorolt hatásáról. A töltőinfrastruktúra is folyamatosan fejlődik, országszerte már több, mint 1400 töltőoszlopról tölthetjük e-autóinkat, így a nagyobb távok sem jelenthetnek már problémát. A legnagyobb lefedettséggel rendelkező szolgáltatóknál néhány hónapja (korábban évekig ingyenes volt) már fizetnünk is kell a töltésért, így az igazán gazdaságos üzemeltetés eléréshez elengedhetetlen az otthoni töltés biztosítása.

Az emissziómentes e-kisautók, e-taxik és e-motorok részarányának növekedésével azon városi környezetben csökkenhet a károsanyag-kibocsátás, illetve ezzel párhuzamosan javulhat az élet-és levegőminőség ahol a legnagyobb szükség van rá.

Marsi Norbert

Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület Elnöke

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük