Gyorsjelentés az új e-autó támogatási programot illetően

Mostmár az összes online és offline médiafelületen olvasható, hogy tegnap bejelentésre került az új állami, elektromos autók vásárlását ösztönző támogatási program. A legfontosabb paraméterek: bruttó 11 millió Forintig 2,5 millió Forint támogatás jár, 11 és 15 millió Forinti között mindösszesen félmillió Forint, e fölött nincs támogatás. Az üzleti célú személyszállításra (pl.taxi) vásárolt gépjárművek, illetve elektromos robogók (pl. futárcégek) vásárlása során a támogatási intenzitás 55% is lehet.

Összeségében hasonló sávos megoldásra számítottam, a jelentős támogatást biztosító sáv felső határát 13 millióra vártam, hiszen így a legtöbb típusból a jól felszerelt változat is élvezhette volna a 2,5 millió Ft. állami dotációt.

Megjegyzéseim az új támogatási rendszerhez:

1. Kisebb, elsősorban városi felhasználású e-autókat támogatják, így ezen 0 emissziós kisautók részarányának növekedésével azon városi környezetben csökkenhet a károsanyag kibocsátás, ahol a legnagyobb szükség van rá.

2. Természetesen van olyan narratíva is, hogy ezen elsősorban városi kisautók, városi felhasználásra készülnek, elsősorban Nyugat-európai piacokra, ahol nem ritka a 2. vagy 3. autó sem. Magyarországon más a helyzet, itthon ezeket az autókat kvázi családi, első és egyben utolsónak autónak vásárolják az emberek. Mivel jelen listaárak (biztos vagyok benne, hogy lesz csökkentés, lásd később) szerint a nagyobb kompakt autók nem férnek be 11 millió Forint alá, így már az 1-2 gyermekkel rendelkezőknek biztos nem alternatíva mondjuk egy e-Smart.

3. Lesznek olyan kis e-autók, melyek vásárlási árcédula tekintetében vetekednek a belsőégésű társaikéval, közelebb kerülve az árparitáshoz, az elektromos autó felára számos modell esetében megszűnik.

4. Amiben a problémát látom, hogy gyorsan elfogynak ezek a kisebb e-autók, de ha rendelhetőek lesznek is, akkor a várakozási idő is jelentősen megnövekedhet. Korábban is probléma volt, hogy Magyarország alig kapott kvótát, de az új támogatási rendszer módosíthat az egyes regionális értékesítési stratégiákon, átcsoportosítva modelleket a magyarországi piacra.

5. Elsősorban az EUR/HUF árfolyam miatt (de a logisztikai költségek is növekedtek) az elmúlt hónapokban némelyik modell ára jelentősen növekedett, ezen tényező miatt néhány modell kiesik a támogatási körből vagy csak az alap, fapados modellváltozatot tudjuk megvásárolni.

6. A 11 millió Forintos “lélektani” határ jól lett meghatározva, hiszen legalább 10 márka modelljének az ára kevéssel a bizonyos 11 millió Forintos határ felett mozog. Ezáltal némi “nyomásgyakorlással” ösztönözheti az importőröket, hogy csökkentsék az árakat annak érdekében, hogy beférjenek a nagy összegű támogatást biztosító sávba.

7. Eddig kivárás volt a piacon, mindenki a új programra várt. Az új e-autó piacot (a két sávban) valószínűsíthetően berobbantja, a 15 és 20 millió Forint közötti (korábbi támogatási programban jogosultak voltak 1,5 millió Forintra) gépjárművek esetében némi árcsökkenést el tudok képzelni, többen fogják a támogatott autókat keresni.

8. A használtautó piacon némi árcsökkenést el tudok
képzelni a támogatást élvező modellek esetében, a világ 3. legnagyobb autópiacának számító Európában, illetve Magyarországon is folyamatos a kereslet az elektromos autók iránt, így drasztikus árcsökkenésre senki ne számítson a használt e-autók piacán

9. Örvendetés az elektromos motorok bevonása, mely lehetőséggel -az előzetes információk szerint- az üzleti alapon működő vállalkozások élhetnek, elsősorban a futárcégeket megcélozva. A döntéshozó cél egyértelmű, csökkenteni a városi káros anyagok koncentrációját.

10. Taxik beszerzésére akár 55%-os támogatási intenzitás is elérhető lesz. Az elektromos taxik kérdésköre nem egyszerű, hiszen gyorsan kell az autókat tölteni, hogy minél több fuvart tudjanak vállalni. Ehhez szükséges a töltési infrastruktúra fejlesztése is, amit a taxitársaság biztosíthat vagy telephelyi vagy együttműködésben valamelyik pl. Mobiliti töltőhálózattal.

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük