Az e-autók és a költséghatékonyság

Az e-autók és a költséghatékonyság

Az elektromos autók vásárlásával, illetve üzemeltetésével összefüggő költségek tekintetében számos tévhit kering. Az edukáció, az e-mobilitással kapcsolatos tévhitek eloszlatása kiemelt prioritás az e-autózás térnyerésének felgyorsítása érdekében. Ilyen terület a magánszemélyek (lakosság) e-autóvásárlással és használattal elérhető potenciális költségmegtakarítások kérdésköre is.

A környezetkímélő autók vásárláskor mentesülnek a visszterhes vagyonátruházási illeték (átírási illeték) alól. Nem kell regisztrációs adót sem fizetni, mely a legkorszerűbb autó esetében is akár több százezer Ft. is lehet. A Kormányzat elkötelezett az e-mobilitás iránt,  így az új állami támogatási program keretében a kisebb és olcsóbb elektromos autók nagyobb támogatásban is részesülhetnek a korábbi 1,5 millió Ft. helyett, ezáltal tovább csökkentve az e-autók  vásárláskori vételárát.  

Az üzemeltetési költségek oldaláról megközelítve elmondható, hogy mentességet élveznek a gépjárműadó fizetése alól is, mellyel egy átlagos teljesítményű autóval (100 kw) számolva is évi 35-40.000 Ft.-ot takaríthatunk meg. Nincsenek olajcsere ciklusok, a fékbetétek, illetve tárcsák is alig kopnak a regeneratív fékezésnek köszönhetően, ami még az akkumulátorba is visszatáplálja az elektronokot.

Mivel az e-autók sokkal kevesebb alkatrészből (pl. nincs váltómű, turbó, kardántengely stb.) állnak, így a meghibásodások valószínűsége és felmerülő költségek is sokkal kisebbek. Az e-autó legdrágább alkatrésze a lítiumion akkumulátor, mely az eddigi historikus adatok alapján szinte alig veszítenek teljesítményükből, a gyártók akár 10 év teljes garanciát adnak, tehát alaptalanok azok a félelmek, hogy pár év múlva cserélni kell azokat.

A fogyasztási ökölszabály szerint ugyanannyi km megtétele kb. 1/3-ába kerül e-autóval. A kalkuláció (15kWh/100 km – 40Ft/kWh szemben egy kedvező 6L/100 km – 300Ft/L)  alapján látható, hogy a költségmegtakarítás még nagyobb lesz hosszú távon az e-autók javára, hiszen az üzemanyagok ára nagyobb arányban fog növekedni mint az áramé, továbbá az éjszaki áramtarfia használatával további költségelőny érhető el.  Háztartási napelemrendszer telepítésével akár ingyenesen is tölthetjük e-autóinkat.  Kamatmentes állami hitelprogram is támogatja a napelemrendszerek telepítését, így közvetve hozzájárul az e-mobilitás fejlődéséhez.

Magyarországon a legtöbb önkormányzat ingyenes parkolást biztosít a zöld rendszámos autók számára, így például Budapesten évente közel 1 millió Ft. parkolási költség is megtakarítható, továbbá számos helyen ingyenes behajtást is biztosítanak védett övezetekbe.

Évekig ingyenes volt a nyilvános töltőoszlopok használata, nemrég hazánk legnagyobb lefedettséggel rendelkező szolgáltatója az utolsók között bevezette a fizetős töltést, így szinte már mindenhol fizetni kell az elektronokért 80 Ft/kWh-os áron. De így is fele annyiba kerül 1 km megtétele, mint egy belsőégésű motorral szerelt autóban. A vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) keretében egyre több vállalat biztosít ingyenes töltést a munkavállalók részére.

A kvázi folyamatos kereslet miatt az e-autók értékcsökkenése is lassabb. A bővülő modellkínálat, a fosszilis meghajtású autókhoz képest a szűkülő árolló,  a növekvő hatótáv és infrastruktúra hatásaira egyre inkább kompromisszummentessé válik a villanyautózás. Egy kisebb méretű, kompakt e-autó felára néhány év leforgása alatt megtérülhet,  mindeközben hozzájárulunk egy élhetőbb világ létrehozásához.

Marsi Norbert

e-mobilitási szakértő

Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület Társelnöke

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük