Az e-autók és a költséghatékonyság
Az elektromos autók vásárlásával, illetve üzemeltetésével összefüggő költségek tekintetében számos tévhit kering. Az edukáció, az e-mobilitással kapcsolatos tévhitek eloszlatása kiemelt prioritás az e-autózás térnyerésének felgyorsítása érdekében. Ilyen terület a magánszemélyek (lakosság) e-autóvásárlással és használattal elérhető potenciális költségmegtakarítások kérdésköre is.
A környezetkímélő autók vásárláskor mentesülnek a visszterhes vagyonátruházási illeték (átírási illeték) alól. Nem kell regisztrációs adót sem fizetni, mely a legkorszerűbb autó esetében is akár több százezer Ft. is lehet. A Kormányzat elkötelezett az e-mobilitás iránt, így az új állami támogatási program keretében a kisebb és olcsóbb elektromos autók nagyobb támogatásban is részesülhetnek a korábbi 1,5 millió Ft. helyett, ezáltal tovább csökkentve az e-autók vásárláskori vételárát.
Az üzemeltetési költségek oldaláról megközelítve elmondható, hogy mentességet élveznek a gépjárműadó fizetése alól is, mellyel egy átlagos teljesítményű autóval (100 kw) számolva is évi 35-40.000 Ft.-ot takaríthatunk meg. Nincsenek olajcsere ciklusok, a fékbetétek, illetve tárcsák is alig kopnak a regeneratív fékezésnek köszönhetően, ami még az akkumulátorba is visszatáplálja az elektronokot.
Mivel az e-autók sokkal kevesebb alkatrészből (pl. nincs váltómű, turbó, kardántengely stb.) állnak, így a meghibásodások valószínűsége és felmerülő költségek is sokkal kisebbek. Az e-autó legdrágább alkatrésze a lítiumion akkumulátor, mely az eddigi historikus adatok alapján szinte alig veszítenek teljesítményükből, a gyártók akár 10 év teljes garanciát adnak, tehát alaptalanok azok a félelmek, hogy pár év múlva cserélni kell azokat.
A fogyasztási ökölszabály szerint ugyanannyi km megtétele kb. 1/3-ába kerül e-autóval. A kalkuláció (15kWh/100 km – 40Ft/kWh szemben egy kedvező 6L/100 km – 300Ft/L) alapján látható, hogy a költségmegtakarítás még nagyobb lesz hosszú távon az e-autók javára, hiszen az üzemanyagok ára nagyobb arányban fog növekedni mint az áramé, továbbá az éjszaki áramtarfia használatával további költségelőny érhető el. Háztartási napelemrendszer telepítésével akár ingyenesen is tölthetjük e-autóinkat. Kamatmentes állami hitelprogram is támogatja a napelemrendszerek telepítését, így közvetve hozzájárul az e-mobilitás fejlődéséhez.
Magyarországon a legtöbb önkormányzat ingyenes parkolást biztosít a zöld rendszámos autók számára, így például Budapesten évente közel 1 millió Ft. parkolási költség is megtakarítható, továbbá számos helyen ingyenes behajtást is biztosítanak védett övezetekbe.
Évekig ingyenes volt a nyilvános töltőoszlopok használata, nemrég hazánk legnagyobb lefedettséggel rendelkező szolgáltatója az utolsók között bevezette a fizetős töltést, így szinte már mindenhol fizetni kell az elektronokért 80 Ft/kWh-os áron. De így is fele annyiba kerül 1 km megtétele, mint egy belsőégésű motorral szerelt autóban. A vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) keretében egyre több vállalat biztosít ingyenes töltést a munkavállalók részére.
A kvázi folyamatos kereslet miatt az e-autók értékcsökkenése is lassabb. A bővülő modellkínálat, a fosszilis meghajtású autókhoz képest a szűkülő árolló, a növekvő hatótáv és infrastruktúra hatásaira egyre inkább kompromisszummentessé válik a villanyautózás. Egy kisebb méretű, kompakt e-autó felára néhány év leforgása alatt megtérülhet, mindeközben hozzájárulunk egy élhetőbb világ létrehozásához.
Marsi Norbert
e-mobilitási szakértő
Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület Társelnöke