Elektromos autók és a koronavírus

Messze még a vége, ez már szinte borítékolható. Nincs olyan ember a világon, akinek az életét többé-kevésbé ne befolyásolná a koronavírus terjedése. Számos találkozóm lett volna márkaképviseletekkel, autógyári képviselőkkel, újságírokkal, de a járvány felülírta. Várakozó üzemmódba kell kapcsolni. Vészjósló időkben mint a mostani, az elektromobilitás sokadrangú téma lett, amit el kell fogadnunk. De nézzük a pozitív oldalát, ez egy lehetőség is egyben, lehetőség, hogy gondolkozzunk, tervezzünk, elvégezzük a háttérmunkát. Pár hónap múlva vége lesz, a hatások számszerűsítése -egyelőre spekulációs szinten- de elkezdődött.

Szeretnék megosztani néhány gondolatot a lehetséges, elsősorban az autóipart, elektromobilitást érintő hatásokkal kapcsolatosan, de közgazdászként nem mehetek el a magyar gazdaságra gyakorolt hatások mellett sem.   

A autógyártó vállalatok sorra állítják le a termelésüket, Magyarországon napok óta áll az Audi, Mercedes, Opel, Suzuki termelőüzemek,  a beszállítói láncok szintén befagytak, egyelőre csak néhány hétre.  Amerikában Trump bejelentette, hogy engedélyezi az autógyártó vállalatoknak, hogy áttérjenek ideigenesen a lélegeztetőgépek gyártására, a kérdés, hogy időben sikerül-e meglépni, a gyártásminőség garantálása mellett. A versenyfutás elkezdődött.

A magyar gazdaság autóipari kitettsége óriási, megközelítőleg 176.000 honfitársunknak biztosít munkát,  a magyar GDP 5%-át az autóipari termelés adja, ami szignifikáns. Nagyon úgy tűnik, hogy a pár hetes leállásnál több lesz, a többszintű beszállító rendszer szintén áll, s még nem látni a járvány csúcspontját az európai országokban, illetve Amerikában. A kínálati oldal után, következik a keresleti oldal: kinek is gyártanának, ki vásárolna egyáltalán autót ilyen baljós időkben. Legyen szó vállalatról, vállalkozóról, munkavállalóról, az egzisztenciális félelmek valósak, aki teheti, jó esetben csak elhalasztja az új gépjármű beszerzését. Apró zárójeles megjegyzés, a krízis hatására megugrott az -amúgy is folyamatosan gyorsuló- online vásárlások száma. Online rendelünk élelmiszert, ételt, de mi a helyzet az online autóvásárlással? Óriási előnyre tehetnek szerint azon autógyártók, melyek az értékesítésüket leginkább az online térben végzik, vagy terelik át,  kvázi webáruház mintájára rendelhetünk autót. Ebben a Tesla piacvezető, ez vitán felül áll. A járvány hatására az emberek változni fognak (ahogyan megfigyelhető az ázsiai országokban a SARS és MERS járványokat követően), ezzel párhuzamosan a vásárlási szokások és magatartások is. Véleményem szerint a járványt követően az online kereskedelem dinamikája turbó fokozatra kapcsol, olyan iparcikkek (pl. gépjárművek) terültén is, amiket az utolsók között említettünk még évekkel ezelőtt.

Az általános keresleti sokk hatására lassulni fog az elektromos autók iránti kereslet is (vállalatok, magánszemélyek a „felélt” pénzeszközök újratermelésén fognak dolgozni, a nagyobb értékű tárgyi eszközök beszerzését elhalasztják), de kisebb mértékű lassulás várható mint azt az átmeneti recesszió indokolná. Miért? Az elhalasztott fogyasztás (vásárlás) alatt a használt  elektromos  autók kínálata növekedni fog (átmeneti recesszió miatti eladások), az árak kis mértékben szintén csökkeni fognak. Viszont a kereslet beindulásával, a keresleti görbén lesz egy inflexiós pont egy rövid idő után, melyet követően már árfelhajtó tényező lesz a megnövekedett kereslet, így az árak mérséklődni, vagy akár kis mértéken nőni is fognak.

Az új elektromos autók árában nem várok visszaesést, hiszen a gyártók nem rendelkeznek nagy készlettel, a gyártási volumen rendkívül alacsony volt a koronavírus előtt is (egyes országok alig kaptak kvótát egyes modellekből),  maximum elvétve találkozhatunk majd egy-egy „kihagyhatatlan” ajánlattal.

Érdemes megemlíteni egy másik fontos tényezőt, mely nem más mint az olajár drasztikus csökkenése. Szaúdiak árháborút indítottak az oroszok ellen, így a kínálati sokkhatás mellett, a koronavírus miatti keresletcsökkenés kettős sokkhatáshoz vezetett. De milyen hatása lehet ennek az elektromos autózásra? Korábban évekig az elemzések középpontjában a következő narratíva állt: minél olcsóbb az üzemanyag (benzin, dízel), annál kevésbe mutatnak hajlandóságot a vásárlók az elektromos autókra történő váltásra. Miért csökken a hajlandóság ezen narratíva szerint? Az okok triviálisak, az e-autók kiinduló magas beszerzési ára, illetve az üzemeltetési költségek (hagyományos üzemanyag vs. elektromos áram) közötti különbségek csökkenése.

Véleményem szerint számos jelenlegi szakértő túlbecsüli az autóvásárlók, olajár változására való érzékenységét. Részben a jelenlegi, illetve a következő generáció már a fenntarthatóság, környezetvédelem, kibocsátás csökkentése, önvezetés, új „trendi” technológiák égisze alatt felnőve, számukra nem lesz kérdés, hogy milyen autóval közlekedjenek a jövőben. A megújuló technológiák, kiváltképpen a napenergia előállítása során alkalmazott napelem, évről-évről (pénzügyi értelemben is) egyre szélesebb körben is elérhetővé válik, így akár függetlenedve az áramszolgáltatóktól -megtérülés után ingyenesen- tölthetik a gépjárműveket.

Kanyarodjuk vissza a magyar autóiparra gyakorolt hatásokra. A koronavírus leszálló ágában már újraindulhat a termelés. De mikor? Ezt egyelőre senki sem tudja, így a leállások miatt folyamatos az exportkiesés halmozódása. Számos közgazdásszal egyetemben,  én is „V” alakú, relatíve gyors gazdasági felpattanást várok. Magyarországon a korábban említett szignifikáns kitettség miatt, a „V” alak felívelő szára által bezárt szög nagyobb lehet mint az európai országok többségében. Az előzetes növekedési számokat már gyorsan módosították ez elemzők, negatív (2%-ot meghaladó) tartományba fordulhat Magyarország gazdaságának csökkenése az idei évben. Bízzunk benne, hogy hamarosan a járvány terjedési ütemének csökkenéséről fogunk olvasni, s mihamarabb újraindulhat a magyar gazdaság!

Vigyázzunk egymásra, aki teheti,  tényleg maradjon otthon.

Marsi Norbert

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük