Mi lesz veled zöld rendszám?

Lassan 1 éve tartja lázban a jelenlegi és jövőbeli, elektromos meghajtással rendelkező gépjárműtulajdonosokat a zöld rendszám, illetve az azzal járó jogosultságok sorsa. Tavaly Palkovics László, az Innnovációs és Technológiai Minisztériumot vezető miniszter kijelentette, a tárca dolgozik a zöld rendszám kedvezményezetti körének átalakításán.

Az Innnovációs és Technológiai Minisztérium legutóbbi sajtótájékoztatóján Kaderják Péter államtitkár megerősítette, hamarosan változik a zöld rendszám jogosultsági keretrendszere. Az előzetes információk alapján, a magas károsanyag kibocsátással járó, nehéz hibrid (PHEV- konnektorról tölthető hibrid elektromos autó) gépjárműveket fosztanák meg a zöld rendszámtól.

A változtatás okait érdemes néhány mondatban összefoglalni. A magyarázó tényezők között nagyobb szerepet játszik, hogy autógyártó vállalatok a folyamatosan szigorodó flottaszintű károsanyag (széndioxid -co2) kibocsátási normák teljesítése miatt (2020-tól 95 g/km) egyre több modellbe építik be az elektromos hajtásrendszert, melyet külső áramforrásról is lehet tölteni. Tovább pörgeti a fejlesztéseket, illetve a konnektorról tölthető hibridek gyártását a folyamatosan átalakuló fogyasztói magatartás (környezettudatosság), illetve az országonként eltérő kormányzati támogató politika. Az autógyártók felismerték ezt, már számos olyan gépjármű modell érhető el a vásárlók számára a kínált termékportfólióból, melyek 3000-4000 köbcentis motorral szereltek, akár 680 lóerősek (például: Porsche Panamera Turbo S e-Hybrid), súlyuk elérheti a 2,5 tonnát is, éppen 25-30 km-es tisztán megtehető hatótávval rendelkeznek, így jogosultak a hazai jogszabályok szerint a zöld rendszám használatára, annak minden előnyével.

A várható változásokkal kapcsolatban több portál is megkérdezett. A teljes (használt és új autó) piacot felforgató változtatásokat nem javasolnék a döntéshozók számára. Jelenleg Magyarország területén 16.000 darab zöld rendszámos autó fut, melynek fele tisztán elektromos, a másik 50% konnektorról tölthető hibrid hajtásrendszerrel rendelkezik.

Alapvetően a jogalkotó előtt két út kínálkozik. Az egyik, hogy az új kritériumrendszer alapján, „visszamenőleges” hatállyal megfosztja ezen gépjárműveket a zöld rendszám használatától, azaz kvázi „bünteti” őket, így a zöld rendszám a következő műszaki vizsga során kerülhet kiváltásra. Ezt a megoldást nem javasolom, hiszen akár magánszemélyről, akár jogiszemélyről beszélünk, a vásárlás döntési mechanizmus során az adott döntéshozó számolt a zöld rendszámmal, annak minden előnyével. Hajlandó volt egy dízel vagy benzines, ugyanolyan típusú gépjármű helyett akár 30-50%-os felárral konnektorról tölthető hibrid hajtáslánccal rendelkező autót vásárolni. A másik út, hogy az új jogszabály csak az első magyarországi forgalomba helyezésű (új és importált) gépjárművekre lenne érvényes. Ezzel elkerülhető a társadalom egy részének felháborodása, illetve a jogbiztonság is érvényesülne.

A jelenlegi és a várható kínálati és keresleti oldal sajátosságait figyelembe véve elmondható, hogy a teljes konnektorról tölthető magyar hibrid flotta, zöld rendszámtól való megfosztását, illetve a kínálati oldalon megjelenő PHEV modellek totális kizárását el kell kerülni. A villanyautós társadalomban állandó viták alapjául szolgál, hogy csak és kizárólagosan a tisztán elektromos meghajtású gépjárművek legyen jogosultak a zöld rendszámra. A teljes kép – ahogyan más elektromobilitást érintő kérdéskörben sem- nem fekete vagy fehér, a technológia és a piaci feltételrendszer gyorsan változik.

Szerintem kijelenthető, hogy szükség van a hibrid technológiára, hiszen ez jelenti a technológiai átmenetet a hagyományos belsőégésű motorral szerelt, illetve a tisztán elektromos meghajtású gépjárművek között. Technológia aspektusból megközelített példa: Fontos kiemelni, hogy a lítium akkumulátor technológia elterjedésében kiemelkedő szerepe van a hibridekben is használt lítium akkumulátoroknak, hiszen a gyártási volumen növekedésével párhuzamosan, a lítium akkumulátorok ára szignifikánsan csökken évről évre. Ezáltal válik egyre elérhetőbbé pénzügyi értelemben is a tisztán elektromos autózás, konnektorról tölthető hibridek nélkül ez a folyamat sokkal lassabb lenne.

Közelítsük meg a kérdés végfelhasználói oldalról: Számos elektromobilitást érintő mikro kérdőív elemzése alapján kijelenthető, hogy a jelenlegi hibrid tulajdonosok jelentős része -a konnektorról tölthető hibrid technológia nélkül- valószínűleg még sok-sok évig dízel vagy benzines autóval közlekedtek volna, tovább növelve a károsanyag kibocsátást. A válaszokból szintén kiderül, hogy a legtöbb plug-in-hibrid tulajdonos törekszik, hogy a robbanómotor be se induljon -kiváltképpen a városban-, amikor lehetősége van, mindig tölti a gépjárművét. A legfontosabb megállapítás, amennyiben visszamenőleges hatállyal elveszik a zöld rendszámot, nagy valószínűséggel tér vissza hagyományos robbanó motorral szerelt gépjárművekhez, hiszen azok sokkal olcsóbbak. Míg ezzel párhuzamosan a tisztán elektromos autók szignifikánsabbak drágábbak, a legtöbb fogyasztó élethelyzetére még nem kínálnak megfelelő alternatívát (kis méret, rövid hatótáv, töltőinfrastruktúra hiányos, stb.)

Támogatom az ITM törekvéseit, miszerint a nagy károsanyag kibocsátású és nehéz konnektorról tölthető hibridek körének, zöld rendszámra való jogosultsága megszüntetésre kerüljön, de fontos, hogy a jelenlegi tulajdonosok (magán és jogiszemélyek egyaránt) megtarthassák a zöld rendszámot. Adott a következő kérdés: milyen differenciálási kritériumrendszer kerüljön bevezetésre. A szűkítési paraméterrendszer jól behatárolható. Egy paraméter, vagy több kombinációja révén alakítható a jogosultsági kör. Szóba jöhető kritériumok: Károsanyag kibocsátás csökkentése, tisztán elektromos üzemmódban megtehető kilométerek növelése, maximum motor lökettérfogat, maximum súlyhatár. De mondhatja azt is a jogalkotó, hogy a dízel-hibrid gépjárműveket teljes mértékben kizárja.

A széndioxid (co2) kibocsátás felső határát 50g/km-ben jelölném meg a WLTP módszertan szerint. Németországban is ez a felsőhatár a támogatást élvező konnektorról tölthető hibridek tekintetében. Fontos megemlíteni, hogy tavaly a német állam tovább emelte a tisztán elektromos és konnektorról tölthető hibridek támogatását a szigorítást követően, tehát a német döntéshozók is hisznek a hibrid technológiában.

Természetesen további lehetőségek kínálkoznak a korlátozás tekintetében. A saját tömegre vonatkozó felső korlátot 2 tonnában lehetne maximalizálni. Megfontolandó a tisztán megtehető hatótáv 25-ről minimum 50km-re történő emelése, illetve a motor űrtartalmának 2000 köbcentiben annak teljesítményének maximalizálása 150 lőerőben (111 kw). Annak ellenére, hogy jól behatárolható, a kérdés közel sem egyszerű. Bármelyik paramétert csökkentjük, növeljük úgy maradnak bent vagy esnek ki Magyarország népszerű plug-in-hibrid modelljei. Megfontolandó a lépcsőzetes kizárás is, viszont ebben az esteben kiszámítható szabályozás szükséges.

Izgatottan várjuk a döntést!